De kracht van spelen en voorlezen
Inspiratie en educatie 

"Spelen is de hoogste vorm van onderzoek." 

Albert Einstein- 





  • Gun jij jonge kinderen méér speelplezier en speeltijd?
  • Denk jij dat de speelkwaliteit omhoog kan, maar weet je niet waar te beginnen? 
  • Wil jij de speelkansen op jouw werkplek blijvend vergroten? Op een manier die past bij de pedagogische visie van jouw organisatie?

Doe mee aan de TRAINING SPEELEXPERT JONGE KIND en leer hoe jij de speelkwaliteit op jouw werkplek ingrijpend kan verbeteren.

Schrijf je in!

Deze training is speciaal voor pedagogisch coaches, beleidsmedewerkers, leidinggevenden, leerkrachten of intern begeleiders. Samen met vakgenoten leer je jouw team mee te nemen naar meer speelkansen in de praktijk.



Spelen = leren

We weten dat kinderen leren door te spelen. Maar wat is dat eigenlijk, spelen? In hoeverre komt het beeld dat wij allen hebben van spelen overeen? 

Er is geen vaste definitie van spel. Bert van Oers, emeritus hoogleraar onderwijspedagogiek omschrijft het als volgt:

"Spelen moet niet gezien worden als een speciaal soort activiteit; het is eerder een speciale manier om een activiteit uit te voeren. Welke activiteit dan ook. Het gaat om de volgende kenmerken:

  • het kind laat een hoge betrokkenheid zien tijdens de activiteit;
  • het kind heeft vrijheid in de uitvoering van de activiteit;
  • de activiteit wordt geleid door expliciete of impliciete regels"

Uit: De kracht van spel; waar leerkracht en kinderen elkaar ontmoeten. A. Bolland e.a.

Toelichting op het laatste punt: dit gaat niet over spelregels, maar over kennis van patronen, gewoontes, scenario's of sociale gedragsregels die kinderen bewust of onbewust meenemen uit dagelijkse ervaringen. Dat betekent dat ieder kind andere betekenissen van zichzelf en de wereld opbouwt, afhankelijk van de omgeving waarin hij opgroeit. 




Bouwstenen van een rijke speelomgeving

De drive om te spelen komt van binnen uit. Maar de ervaringen, ontdekkingen en betekenissen die een kind opdoet, hangen af van de omgeving. Dat maakt onze rol als opvoeder heel belangrijk! 

Er zijn een aantal knoppen waar wij aan kunnen draaien als het gaat het vergoten van rijke speelkansen en speelkwaliteit; de bouwstenen van een rijke speelomgeving.  Hoe beter we deze knoppen weten te bedienen, hoe meer kansen voor ontwikkeling er ontstaan. Dat is natuurlijk in het voordeel van het kind. Maar vergeet de voordelen voor de pm'er of ouder niet. 

Als je meer begrijpt over het spelen van jonge kinderen en de positieve invloed die jij kan uitoefenen:

  • begrijp je het spel van een kind beter
  • ervaar  je meer zelfvertrouwen door kennis en inzicht
  • beleef je meer ontspanning en plezier samen
  • ben je minder conflicten aan het oplossen. 


 


De bouwstenen in een notendop:

Materiaal

  • Levensechte materialen 
  • Loose parts 
  • Beschikbaar 
  • Variatie

Ruimte en inrichting

  • veilig en vertrouwd
  • stimulerend en uitdagend
  • binnen en buiten

Begeleiding door volwassenen

  • Kijken naar interesse en behoefte
  • Gericht op het proces i.p.v. resultaat
  • Spel verrijken 
  • Positieve interactie

Organisatie

  • Tijd en ruimte voor (samen) spelen in de dag



Meer weten over de kracht van spelen in de voorschoolse periode?

  • Op https://speelbank.be/ vind je superveel toffe speeltips, informatie, filmpjes en zelftests over spelen.
  • Boek: De kracht van Spel van A. Boland en anderen.
  • Groeiplan werkt samen met Speelmakers. Neem eens een kijkje op de site https://speelmakers.nl/